Leta i den här bloggen

25 januari 2009

Mikrobloggandet

Så har jag då uppdaterat till senaste bloggermall, ändrat lite på bloggens utseende, lagt till en sharebar och en friendfeed-widget. Att uppdatera länklistan får bli nästa projekt. Funderar dessutom på att lägga bloggen på adressen www.ingemarsdotter.com som jag för tillfället inte utnyttjar.

Har mycket tankar kring senaste tidens prat om mikrobloggar. Och precis som Niclas Strandh så tror jag inte att mikrobloggarna dödar de "vanliga" bloggarna. Läs hans utmärkta inlägg där Niclas bland annat skriver:

Det är det viktigaste - mikrobloggande handlar om konversation. Personer som Linda Skugge och Annika Lantz väljer att köra det som en envägskanal - vilket gör att de snart kommer att finna att ingen följer dem.

Och just den passagen är jag inte säker på att jag till hundra procent håller med om. Alltfler inom den politiska sfären finns nämligen numera på Twitter, såväl tjänstemän som politiker. Centerpartiets partisekreterare, Anders Flanking och Moderaternas dito, Per Schlingmann är två av dessa. Hur mycket kan vi då räkna med att de ska hinna konversera med sin följeslagare? Tyvärr tror jag, trots goda intentioner, att fullteckande agendor kommer att göra det omöjligt för vissa politiker att hinna med. Är detta då fel?

Jag tycker inte det. Vi kan inte räkna med att de ska hinna följa och följa upp alla flöden som finns. Däremot bör våra politiker tänka på vad de kommunicerar och hur de gör det på sina mikrobloggar. Även det att följa sina följeslagare borde varje politiker som bryr sig om sina väljarkontakter göra. Moderaterna gör inte detta, och för det har de fått mycket kritik.

Något rätt och enkelt svar finns nog inte (åtminstone inte i dagsläget) på hur politiker ska använda sig av mikrobloggar. I en post på Mashable.com skriver Ari Herzog under rubriken "How should president Obana use Twitter":

If nothing else, Obama could solicit the advice of his inaugural team who tweeted as @ObamaInaugural, pushing more information than press releases. When I pressed them for information, they did reply, albeit in private direct messages. I suppose a DM is better than nothing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar