Leta i den här bloggen

24 augusti 2005

Fi-kvinnans spaning efter män [Uppdaterad]

Utan att göra anspråk på att att ha gjort en vetenskaplig undersökning så verkar bloggarna - såväl vänster som högersympatisörer - vara rörande överens om att Feministiskt initiativ gick ett bittert öde till mötes, redan när de bildades. Vilket ju givetvis har spätts på i och med Witt-Brattströms avhopp.

Själv kan jag bidra med denna historia från ett tidigare inlägg på denna blogg:

Apropå Feministiskt initiativ, så har jag under en kort period jobbat på samma arbetsplats som en av styrelsemedlemmarna. Vid denna tidpunkt var denna kvinna singel (om hon är det idag har jag för övrigt inte en aning om), vilket var något hon försökte ändra på genom att scanna dejtingannonser på nätet och stämma träff med till synes intressanta killar.

Dock ville hon ju inte köpa grisen i säcken, varför min kollega vid ett flertal tillfällen berättade att hon hade spanat in dejten på avstånd, och vid de tillfällen denne inte dög lät hon helt sonika bli att visa sig för honom. Den enkla konklusionen blir att en första gallring av potentiella pojkvänner gjordes enbart på basis av hur männen såg ut, då ju inga ord utbyttes.

Tur att det inte var en man som gjorde likadant. Att prata om patriarkala strukturer är lätt. Men när det handlar om den krassa verkligheten, verkar det vara långt mellan ord och handling.


Uppdaterat 050824 10:30

Man har frågat mig vad jag egentligen vill säga med ovanstående historia, och man har tyckt att det är onödigt, plumt och utlämnande (man är i det här fallet min sambo). Och ja, jag håller med om att det kanske saknar politisk tyngd, inte desto mindre tycker jag att det är anmärkningsvärt att agera som min före detta kollega gjorde, då hon inte visade någon som helst respekt för den människa hon hade bestämt träff med. Att detta säkert inte är ett unikt mänskligt agerande gör saken inte bättre - framför allt inte när hon sitter i styrelsen på det som ska bli ett politiskt parti med ett manifest där man vill avskaffa patriarkatet, och där man säger att: "Feministiskt initiativ har en vision om en värld där alla människor har samma möjligheter att leva ett fullödigt liv."

I och för sig visar ju Feministiskt initiativ att demokratins spelreger inte bör gälla de själva, vilket med all tydlighet visas av anledningen till Witt-Brattströms avhopp. Istället tycks Fi styras av folk som gör personkult av Schyman.

2 kommentarer:

  1. Nej, självklart inte, men om man utgår från att det är kvinnorna som inte kan leva fullödiga liv p.g.a. patriarkatet, tycker jag att det är märkligt att någon i Fi:s styrelse (okej jag är medveten om att mitt exempel handlar om en händelse, och inte behöver vara representativt men ändock) använder samma metoder som man anklagar männen för - nämligen maktutövande genom osynliggörande.

    SvaraRadera
  2. Feminism-snacket är medlet. Karriär och förmåner är målet.

    Hyckleri gör mig alltid illamående. Och det är bra när det blir avslöjat.

    Tack!

    SvaraRadera