Leta i den här bloggen

22 augusti 2005

Demens - mer än bajs i blöjor. Är du den jag söker?

Finns det någon i bloggvärlden, eller någon som känner någon, som tycker att demenssjukdomarna får för lite massmedialt fokus? Som vill uppmärksamma allmänheten på att demens är mer än bara blöjor; mer än bara alzheimer (vilket jag på intet sätt menar är mindre allvarligt) och ond bråd död?

Jag tycker att demenssjukdomar är en av de många sjukdomar som vi vet för lite om, delvis på grund av en ensidig rapportering som tycks mena att demens per definition är Alzheimer och vice versa. Och dels för att rapporteringen ofta koncentreras till de som är gamla, det vill säga är minst 65 år. Demens drabbar även yngre människor!

Ändra på den rapporteringen den som kan - jag vill i alla fall försöka. Och du?

Jag har själv haft en pappa som vid 63 års ålder gick bort i frontotemporal demens; detta har gjort mig uppmärksammad på sjukdomen och det som omgärdar den. Utan kunskap når man dock inga mål, mer än att ha varit ett stöd för min pappa har jag också läst på om demens, jag känner och känner till personer med kunskap om dessa sjukdomar som med fördel kan kontaktas för mer information. Att jag bland annat har retorik- och journalistikstudier i ryggen är inte ett minus (dessutom har jag viss erfarenhet av PR). Dock tror att det är bra om vi blir fler än en.

Jag söker i första hand dig, eller din bekant, som har viss kunskap om demenssjukdomar, inklusive alzheimer, antingen genom yrke, att vara anhörig eller liknande; och som är någorlunda initierad i media och PR-världen. Du vill, liksom jag, visa att demens kan drabba unga (i medicinska termer under 65 år) människor.

Du når mig på ulrika.ingemarsdotter(at)retorikkonsult.nu, eller genom att lägga till en kommentar nedan.

2 kommentarer:

  1. Jo, jag har en dement mamma, troligen Alzheimers och jag har kämpat som en slav för henne de år hon varit dement och bott på ett demensboende. Tycker också att man inte tar detta på tillräckligt allvar och att massmedia sviker i en viktig fråga.
    Även min svärmor hade Alzheimers och drabbades vid en ålder 10 år yngre än min mamma (mamma blev märkbart dement vid 80, svärmor redan vid 70) så jag och min man har ganska mycket erfarenhet av dementa och av behandlingen av dem.

    Jag har skrivit om min mamma på min hemsida. Är du intresserad av att läsa det så finner du det här:

    http://www.kebi.se/k.berminge/mamma1.html

    Jag har varit vansinnig på grund av hur man behandlar dementa och mamma har det fortfarande inte bra.

    Dessutom är det ju, som du skriver, så att somliga drabbas av Alzheimers redan som tämligen unga.

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det märkligt att man ska behöva kämpa så mycket för att ens förälder ska få god vård. Min pappa förekommer som en "Fredrik" i Anna Bäséns bok "Vem ska ta hand om mamma" - skrämmande läsning till mångt och mycket. Tur att pappa min hade mig, som var hos honom i princip varje dag.

    Jag har inte hunnit läsa din länk, men ska abslout göra det.

    SvaraRadera