Leta i den här bloggen

29 augusti 2005

"Kräv er rätt! Om kvinnor, islam och en bättre värld"

I dagarna kommer Ayaan Hirsi Ali bok "Kräv er rätt! Om kvinnor, islam och en bättre värld" ut på svenska. Eftersom jag ännu inte har läst den kan jag inte heller uttala mig om den; däremot tycker jag att jag har en skyldighet att läsa den. En skyldighet att ta reda på varför vissa muslimer finner denna bok så provocerande att Ayaan Hirsi Ali idag lever under dödshot. En skyldighet att försöka förstå islams starka inverkan på många muslimer, vad det är som gör att unga människor sätter sin religion högre än sitt eget liv? Boken är naturligtvis inte ett facit, men kanske en pusselbit.

I söndagens Agenda kunde vi lyssna på en intelligent, vacker och dödshotad kvinna som med den här boken ger sin version av islam. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar