Leta i den här bloggen

31 augusti 2005

ftd=demenssjukdom=osexigt

Något mer osexigt finns knappast. Inte desto mindre är demens en av våra stora folksjukdomar - där även yngre människor drabbas.

Mediarapporteringen om demens är bristfällig, och till stor del koncentrerad på att vara "de gamlas sjukdom". Därför söker jag dig som har en viss erfarenhet av sjukdomen, är företrädesvis ung och som har lite jävlaranamma.

Men enbart entusiasm räcker inte, därför vill jag också komma i kontakt med dig som har inblick i mediabranschen, och som kan kommunicera ditt budskap. Jag tangerar själv, med råge, båda områdena.

Tanken är inte att det nätverk/ den portal jag vill skapa ska leva en undangömd tillvaro. Tvärtom kommer all publicitet vara viktig för att föra upp frågan på dagordningen.

Läs mer här

3 kommentarer:

  1. En riskgrupp för demens redan i unga år är faktiskt veganer.

    Forskare på demenssjukdomar på Sahlgrenska fann härom året ett samband mellan B12-brist och demens. Fritt ur minnet såg sambandet ut så att vid B12-brist ökar halten av ett ämne som heter homocystein i hjärnan, vilket verkar som ett nervgift: massiv celldöd i hjärnan.

    B12-brist kan man få på grund av störningar i upptaget eller omsättningen av det, men också naturligtvis av brist på B12 i kosten (eller förekomst av vissa B12-analoger som blockerar upptaget av bioaktivt B12). Vitamin B12 förekommer endast i animalisk föda...

    Men det tar flera år att utveckla (mätbar) B12-brist; merparten av det B12 som tas upp i tunntarmen utgörs av återvunnen B12 via gallan. En sak som ytterligare försvårar tidig diagnosticering är att det är knepigt att mäta B12-halten där det är intressant: i vävnaden. När det väl gått så långt att man kan mäta sig till B12-brist i serum, kan skadan redan vara skedd.

    SvaraRadera
  2. Att det finns ett visst samband mellan B12-brist och demenssjukdomar visste jag, men du verkar onekligen initierad i frågan. Nyfiket :-) frågar jag hur det kommer sig?

    SvaraRadera
  3. Svaret är som frågan: nyfikenhet.

    Fast det var inte just demens jag var nyfiken på utan på varför veganer beter sig så underligt åt.

    Det där med B12 och demens var bara något jag snubblade över när jag läste medicinska artiklar om B12-brist och det var/är inte just demens som är arbetshypotesen i det fallet heller, utan instinkter i form av beteendeförändringar som aktiveras vid brist på vissa näringsämnen som t.ex. B12 -- även om det kan finnas fler kandidater, kolestoroler och fettsyror t.ex.

    Att B12-brist sedan visade sig kunna orsaka demens gör ju att man blir lite orolig för veganerna -- och framtiden.

    SvaraRadera