Leta i den här bloggen

29 maj 2006

Expressen och Aftonbladet berättar sanningen - två olika sanningar visar det sig dock

Ett mord. En styvpappa. Och två grisiga tidningar som skriver såhär, apropå att de har valt att publicera den mördade kompisens berättelse:

Det är viktigt för henne att ge sin version så att de uppgifter som kommer ut verkligen stämmer och att det inte blir spekulationer och förväxlingar, säger mamman. (Expressen)

Familjen: Därför vill vi berätta –Vi har bestämt oss för att berätta så att det inte skulle spekuleras om det som har hänt. Vi vill att alla uppgifter ska vara rätt och att det inte ska ske förväxlingar med bilder och sådant. (Aftonbladet)
Det är här alltså här någonstans sanningen ska segra, men ändå lyckas de båda tidningarna med konststycket att, på sina ställen, publicera olikaartade faktauppgifter:

Han sa att jag skulle gå in i hans sovrum. Kom hit, skrek han argt. (Aftonbladet)

Sedan tar han tag om 13-åringens hals, och drar in henne i köket. Där tar han en kniv. Sedan drar han in henne i sitt sovrum. (Expressen)

I det förra citatet var mannen i sovrummet, medan han i det senare drar in flickan i det.

I nedanstående citat skiljer sig gärningsmannens tillvägagångssätt, och i Expressen version fick hon också knivstick i mage och rygg:

26-åringen våldtog Malin (fingerat namn, min anm) i sovrummet. Sedan höjde han kniven. - Jag minns att han satte sig upp i sängen, efteråt. Han höll kniven i handen, jag såg hans blick och han högg mig i halsen. Det gick så fort. Jag tror att jag vred på huvudet lite, så att det inte tog så djupt. När han högg mig gick kniven av. Han gick in i köket och hämtade en ny kniv, ännu vassare. (Aftonbladet)
I sovrummet våldtar han 13-åringen. [...] Efteråt ligger han med kniven mot hennes hals. - Han skär mig i halsen och då reser jag reser mig upp. Då sticker han mig i magen och ryggen. Knivbladet går av, men då hämtar 26-åringen en ny kniv. (Expressen)
Nedan står det att läsa hur flickan i den ena versionen låg kvar på sängen, och i den andra gömde sig i en garderob:

Jag låg kvar, vågade inte röra mig. Jag tänkte bara: Nu kommer jag att dö, nu ska jag dö. Sedan lade sig styvpappan bredvid Malin i sängen. Han verkade trött, tog hennes hand [...] (Aftonbladet)

När han gått ut ur sovrummet gömmer hon sig i en garderob.- Jag ser hur det blöder från magen och tänker "nu kommer jag att dö".Mannen förstår att hon gömt sig och beordrar henne att komma ut. Hon vågar inte fly. (Expressen)

Här har vi alltså två, delvis olika, versioner av hur en tragedi har gått till. Detta trots att de två tidningarna berättar "sanningen". Är det då så att Expressen och Aftonbladet har lagt till och dragit av när de har återberättat vad 13-åringen har sagt? Det vet jag naturligtvis inte, men mer troligt är att flickan har berättat två snarlika versioner för tidningarna. Snarlika för att det endast är två (2!) dagar sedan hon var med om det hittills värsta i sitt liv (hoppas jag). Snarlika för att hon inte har hunnit bearbeta och sortera det hon har varit med om (det behöver man knappast vara psykolog för att kunna räkna ut). Snarlika för att de hungriga kvällstidningarna förmodligen har pressat henne till att berätta "sanningen".

Dock undrar jag, precis som Merit Wager, hur flickans föräldrar kan tillåta henne att efter bara två dygn ge intervjuer? Det går inte alltid att bara skylla på media, individerna har också ett ansvar. Det hindrar dock inte att jag tycker att detta var ovanligt grisigt av Expressen och Aftonbladet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar