Leta i den här bloggen

19 mars 2006

Citerad i bloggkrönikan (igen) - bra eller dåligt?

Naturligtvis kan jag inte låta bli att påpeka att jag för andra gången har blivit citerad i P1:s bloggkrönika (detta inägg). Det är ju onekligen lite coolt att bli det. Eller?

Jag har precis skrivit klart en artikel för Retorikmagasinet (jo, det finns ett sådant), där jag bland annat tar upp journalisters förhållande till bloggarna - och vice versa. Media styr ju till mångt och mycket den offentliga dagordningen, men genom att skaffa en blogg vars innehåll inte bestäms av någon annan än blogginnehavaren, kanske vi får se en renässans av det offentliga rummet. Undersökningar visar dessutom att allt fler läsare söker sig till alternativa källor, en viss trötthet på traditionell media kan alltså skönjas.


Med detta i åtanke är det egentligen paradoxalt att slå sig för bröstet varje gång man blir citerad, i detta fall, i radio - genom att bli det har ju de autonoma bloggarna faktiskt genomgått en selektering av ett medium man genom att blogga utmanar.

Så, kommer jag att låta bli att påpeka att jag har blivit citerad när/om jag blir det igen? Förmodligen inte. Drivkraften att synas är nämligen större än önskan att föra ett uppror mot traditionell media.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar