Leta i den här bloggen

22 februari 2006

Alexander Bard pekar med hela handen

Slutna e-postlistor där en elit definierad av Alexander Bard får skriva av sig (skvallra och förtala) - det är den korta versionen av Mustafa Cans tvåsidiga reportage i DN

Upprörda röster lär inte saknas. Och javisst, jag kan också välja att bli indignerad och utbryta i moralpanik över hur en liten klick av mediasverige uppträder - men det tänker jag inte. Snarare blir reaktionen ett ryck på axlarna, och ett "jaha"! Har man någon gång varit på tillställningar där en majoritet är så kallade mediapersoner inser man snabbt hur liten den världen är i Sverige, och att det krävs en hel del armbågar för att som utomstående ta sig in - det är snarare det ogenomträngliga rummet som bör diskuteras framför slutna e-postlistor

Det innebär inte att jag nödvändigtvis tycker att den här mejlinglistan är sympatisk, och för den som trängtar efter förklaringar ser jag två: Dels en Alexander Bard som, åtminstone utåt sett och bara det jag kan bedöma, lyckas med det han företar sig; kanske skrattar han bakom ryggen på dessa personer som gör precis som han dikterar. Och dels ett Sverige som är alldeles för litet för att alla som vill ska få plats, varför de som är "inne" gör allt för att hålla sig kvar.

4 kommentarer:

  1. Det som är oroväckande är väl att denna elit ibland fungerar som en kampanjdrivande verksamhet, där en del personer med tunga maktpositioner påverkar varandra i en riktning. Vilket kanske medför att en person som "råkar" bli elitlistans fiende, blir utestängd från vissa offentliga sammanhang.

    SvaraRadera
  2. Hur vet du att de påverkar varandra? Och vissa offentliga sammanhang pratar du om; elitlistan är knappast ett offentligt rum.

    SvaraRadera
  3. Och hur ska man få stopp på mailinglistorna? Eller hur ska de regleras? Ska man avskaffa namnet "Elit" ur ordböckerna? Nej, glöm den här debatten. Låt dem hålla på. DOCK...

    ...har jag en del synpunkter:
    A. Bard är en man med högst tveksamma kvalitéer enligt mig. Hans största insatser har han gjort inom musiken, där han skrivit en hel del säljande musik. Men vad denne farbror tror sig veta om IT-samhället mer än oss andra har gått mig spårlöst förbi. Bajs är en bra sammanfattning.

    Men (vilket jag skrivit om på min blogg) det faktum att hon den där "Stockholmare är smartare" finns med på Elitlistan gör att den för all tid och framtid nu stämplats som ett sällskap som helt saknar värde. Kaka söker maka.

    Till sist: att den kallas för "Elit" är inte hela världen. Jag är en retsticka och jag kunde också valt det namnet. Det sticker i ögonen. Varför tror ni att han valde det?

    SvaraRadera
  4. Alexander Bard är i sanning en viktig person i Sveriges elit. Alla vet att han är vårt lands skarpaste hjärna och värd all respekt. Skulle jag behöva välja mellan Fredrik Reinfeldt, Mona Salihn och Alexander Bard, så skulle jag självklart välja honom till vårt lands ledare. Lyssna bara på musiken, och på den briljanta analysen av samhälle, konst och filosofi. Bard är en hjälte, och att han bär upp avancerat mode är bara grädde på moset. Bard är viktig.

    SvaraRadera