I såväl Tv4s nyheter som SVTs har det under kvällen sagts hur lyckat trängselförsöket hittills är. Idag, som den första riktiga arbetsdagen efter jul, har man tydligen kunnat se en minskning av biltrafiken i innerstan med 25%. Trafiken på Essingeleden har flutit på, och trängseln i kollektivtrafiken har varit obefintlig. Men, var har har alla människor tagit vägen? För inte kan det väl vara så att de ivriga påhejarna till trängselskatten har missat att skolstarten på många håll inte är förrän i morgon tisdag, och att det därmed inte kan räknas som en normal trafikdag idag. Pålitliga siffror får vi antagligen inte förrän om tidigast ett par månader.
På sheriffbilen.com har Martin Borgs uppmanat folk att trycka upp dekaler med Peter Eriksson nummerplåt, vilket folk tydligen har anammat. Eriksson tillhör nu den skara som har överklagat felaktiga trängselavgifter. Hurivida detta är kul eller inte är upp till var och en (jag är själv mer tveksam), men att tendentiöst skylla detta på "högern" som Peter Eriksson gjorde i ABC-nytt (ej på nätet ännu) är dålig retorik.
09 januari 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag har pedagogiskt på min blogg försökt antyda det rimliga i tanken med mindre trafik som framgång, här. Men f-sen vet om jag egentligen lyckades...
SvaraRaderaEtt av de stora problemen med Stockholms biltullar var det odemokratiska sättet man införde dem på. Men kanske skulle häst och vagn lösa allas våra avgasproblem :)
SvaraRaderaBara en liten fråga:
SvaraRaderaVad är en trängselslatt? Är det en liten en trängsel som blivit över?
;-) Ville bara retas lite med svenskastudenten... Bommar själv i korrekturen ibland. Godnatt! Klockan är chockerande 0400 och jag borde nanna.
Oj, såg inte ditt svar förrän nu (29/3). Och slatten har jag totalt missat; nu får den allt stå kvar :).
SvaraRadera