Leta i den här bloggen

02 september 2005

Skolan - nya Big Brother

"Det känns som att man är med i Big Brother"

Sagt av kille på Källtorpsskolan i Järfälla, till Lilla Aktuellt, som svar på frågan hur det känns att vara övervakad i skolan. Skolans rektor, Gunnar Rydwik, har nämligen beslutat att femton (15) kameror ska vaka över barnen.Orsaken sägs vara den ökade skadegörelsen, och den ökade mobbningen på skolan.

Att med kameror försöka komma till rätta med problem i skolan kan knappast vara den bästa lösningen, och får därmed ses som ett underbetyg till skolans rektor.

Gunnar Rydwik hoppas att skolan i framtiden ska ha en bra kontakt mellan vuxna och elever. Denna kontakt ska tydligen baseras på en icke-kommunikativ relation, där rädslan för omedelbara repressalier ska göra eleverna till lydiga medborgare.

1 kommentar:

  1. Robin: tyvärr tror jag att de allra flesta tycker som du.

    Även om jag inte har något att dölja vill jag kunna röra mig på gatorna utan att någon kan scanna mina förehavanden. Dessutom hur kan en uppsatt kamera rädda mitt liv om jag blir angripen?

    SvaraRadera