Leta i den här bloggen

08 september 2005

15 000 nya högskoleplatser utarmar kunskapsnivån

Jag var i torsdags på ett seminarium hos Timbro där Susanna Popova och Ann-Marie Morhed , diskuterade den förres granskning av svenska doktorsavhandlingar inom genusforskningen. Granskningen heter "Viljan att flyta medströms". Popova menar att föreställningen om män som överordnade kvinnor är ett i det närmaste vedertaget - och odiskutabelt - faktum inom just denna forskningsdisciplin.

Att man inte problematiserar, utan godtyckligt använder, en viss begreppsapparat kan på sikt urholka förtroendet för svensk forskning menade Popova. Publikröster som menade att svensk forskning håller låg nivå hördes också.

Och det är här jag vill komma in. Ponera att svensk forskning håller en låg nivå, då måste det i sin tur betyda att studier som föregår skrivandet av en doktorsavhandling också håller låg nivå - vilket i sin tur indikerar att lärare på högskolor och Universitet alltför lätt släpper igenom sina elever. Antal utexaminerade studenter behöver alltså inte säga någonting om deras kunskapesnivåer.

Som det är i dagsläget får lärosätet ett visst anslag, varierar med vetenskapsområdet, för varje
godkänd helårsstudent. Alltså: ju fler studenter man godkänner ju högre anslag, ett incitament som kan borga för mycket lättvindiga godkännanden - dessa godkända poäng säger emellertid inte något om kvaliteten på utbildningarna, utan bara hur många som godkänns. Visserligen ska ju utbildningarna kvalitetsäkras med jämna mellanrum, men däremellan slinker det genom poäng som aldrig borde ha blivit godkända. Om detta kan jag själv vittna när jag på c-nivå har sett uppsatser variera på ett sätt som inte borde få förekomma,
och där betygen dessutom har varit väl godkänd på en majoritet (!) av de skrivna uppsatserna - till och med en uppsats om åtta sidor har jag sett fått väl godkänd. Och har jag sett detta, betyder det med största sannolikhet att fler har gjort det. Varför skulle mitt exempel var ett unikum?

Nu vill socialdemokraterna ha ytterligare 15000 nya högskoleplatser - till vilken nytta? Är det inte bättre att se över den utbildning som redan finns; se över lärarstaben vid universitet och högskolor; med mer kvalificerade lärare minimerar man riskerna att studenter godkänns på löpande band; helt lärarfria kurser borde inte få förekomma. Hög kvalitet redan på grundkurserna ställer högre krav på studenterna, och detta kommer garanterat att positivt
spegla framtida forskning - såväl den med genus, som den utan.

5 kommentarer:

  1. Jodu... Jag tror inte sossarna lägger så stor vikt vid kompetens. Mer vid statistik och sosserättvisa. Och "rättvisa" i sossarnas värld är att alla ska ha samma chanser. Vilket låter jättepositivt. Men det betyder egentligen att ingen får vara bättre än någon annan och följaktligen lägger man nivån mycket lågt.

    För sossarna är utbildningens nivå, kunskaper efter avslutad utbildning och kompetens fullkomligt ointressant. Utbildning är inte en kunskapsfråga, det är en rättvisefråga.

    Ser man väl rätt lätt på grundskolan. Man lägger alltid ribban efter de "svaga". Nu ska de in på högskolan.

    SvaraRadera
  2. Det låter väldigt cyniskt att prata om "de svaga", men jag förstår vad du menar, och håller ju faktiskt med dig.

    Och i slutändan utarmar man ju utbildningen, och kunskaperna man tror man har betyder ingenting.

    SvaraRadera
  3. Problemet är att vi har politiker som tror att vi ska läsa arbetsmarknadsstrukturella problem med högskolan. Det här var påtagligt redan för tio år sedan. Resultatet? Utarmning som du skriver.

    SvaraRadera
  4. Rättelse: *läsa*, ska vara *lösa* förstås.

    SvaraRadera
  5. Louise: Kan inte annat än att hålla med

    SvaraRadera