Att det i dagens massmediala brus är svårt att göra sig hörd är ju på intet sätt nytt, och reklam- men även PRbyråer gör sitt bästa för att just deras kunder ska synas och höras. Tydligen har reklambyrån King inspirerats av de, till en början oförklarliga, cirklar som syntes på åkrar lite varstans. Man har nämligen hyrt åkermark i vilken man klipper ut sin kunds (SJ) budskap. Tanken är att passagerare på lågt flygande plan ska se denna reklamtexten, som har placerats nära tre flygplatser.
Ganska fiffigt, men framför allt sorgligt att till och med våra åkrar inkorporeras så direkt i reklamens värld.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Alla som åkt bil på landsbygden i Sverige har nog ett flertal gånger sett laduväggar täckta med gigantiska McDonalds-skyltar i stil med: "McDonalds 200 m -->". Den amerikanska hamburgerkedjan inkorporeras i den svenska idyllen. Varför? Jo: bönderna behöver pengar. Plötsligt har irritationen över att en motorväg placerats strax utanför gården, förvandlats till en möjlighet att dra in sponsorpengar. Kan vi klandra dem? Kanske, jag vet faktiskt inte.
SvaraRaderaPengar smakar gott, synd bara att allt vi lever och andas är reklam.
SvaraRadera