Leta i den här bloggen

30 juni 2005

Uppföljning av Demensförbundets kampanj

För två veckor sedan nämnde jag Demensförbundets upplysnings"kampanj", då lät jag bli att kommentera huruvida det var en lyckad kampanj eller ej. Dock inte nu. Som jag ser det var det en helt verkningslös kampanj, ett slag i luften. Tyvärr. Vad ville de egentligen med kampanjen; ville de uppmärksamma politiker om demenssjukas situation, eller ville de informera allmänheten om sin verksamhet?

I dyra helsidesannonser i såväl DN som Svd (enligt samtal till DN har föreningar med 90-konto mellan 30 och 50% rabatt på annonser, men huruvida Demensförbundet har 90-konto förtäljer inte deras hemsida), uppmanar man bland annat läsaren/privatpersonen att ringa till förbundet för demensrelaterade frågor samtidigt som man på deras hemsida möts av beskedet om telefontidsindragningar då resurser saknas (detta skulle ju kunna vara ett konstigt sätt att påvisa att mer resurser behövs, men jag tror inte att de har ett sådant tänk). Nu har de dessutom sommarstängt i sex veckor.

Och att dela ut blöjor till våra politiker kan ju tyckas som ett skojigt tilltag, men hur verkningsfullt är det egentligen? Och hade de kontaktat några medier före "tilltaget".

Fel tidpunkt: varför en kampanj i början av sommaren, när Sverige börjar ta sommarlov?

Om deras kampanj överhuvudtaget ska få någon effekt, kan man ju hoppas på en uppföljning längre fram. Tyvärr tror jag inte att deras ekonomi tillåter det, varför man borde ha haft lite fler rätt från början. Jag vet inte vilken PR-byrå de har anlitat, men jag hoppas innerligen att de inte anlitar de igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar