Leta i den här bloggen

09 september 2005

Studenter används som lärare på högskola i Sverige

Apropå resursbristen på högskolor och universitet (se mitt föregående inlägg här), kan vi nu se resultatet av denna. Citaten nedan är tagna från intranätet på en högskola, och vänder sig till studerande som har läst endast fyrtio - 40 - poäng, av 140, på det aktuella programmet.

Som ni säkert vet har vi behov av studenter som hjälper till med framför allt responsarbete i grupperna med grundkursstudenter. Nu planerar jag framåt och har bett lärarna på grundkursen att inventera sitt behov av hjälp från studenter på de högre [studenter som alltså läst endast fyrtio poäng] kurserna. Vänder mig alltså till er nu för att be er att göra en insats. Om ni kan göra det, skriv eller ring till mig!

Som ni kanske också kommer ihåg finns det under grundkursen en föreläsning som kallas ... möjligheter. Den brukar hållas av mer erfarna studenter och tanken är att några ... ska framföras, samt strategier och ämnesval inför ex...[aminationen] diskuteras.

En god pedagogisk idé? Knappast. Oroväckande? I allra högsta grad. Och till detta vill Persson ha ytterligare 15 000 högskoleplatser.

2 kommentarer:

  1. Intressant. Men nästan "mer än skrämmande"!

    Tydligen har nu även mätbara försämringar i humanioraämnen, inte bara kraftiga matte- och natur-försämringar, noterats på gymnasiet. (Där väl f ö antalet i kärnämnen godkända elever stadigt minskar - även efter att teoretiska ämnen blev tunga block inom praktiska utbildningar.)

    Jag är ganska övertygad om att detta har en koppling till lärarnas (brist på) kompetens, d v s en försämrad lärarutbildning på högskolor(/universitet).

    Regeringen har mål som låter idealistiska och politiken är djupt idealistisk i meningen att man inte tar hänsyn till den verkliga situationen på skolor och beträffande utbildningsbehov.

    Ett tänkbart mål med 15000 nya i högre utbildning -- men ett aldrig någonsin uttalat mål -- torde ju vara att klara statistiken för ungdomar som inte får arbete.

    Sveriges ekonomi styrs vidare inte bara av en vettig incitamentsstruktur i ekonomin (alltså ungefär att det ska löna sig att vara kreativ i att göra ett gott jobb samt att ligga i) utan även -- troligen inom vissa ramar i lika hög grad -- av utbildningskvaliteten.

    SvaraRadera
  2. Magnus: Jag kan inte annat än hålla med.

    SvaraRadera